Sunday, April 6, 2008

Vad är bäst?


Då var helgen avklarad. Det blev 2 st kortare pass på Lördagen med jerkfiske och ett lite längre öringpass på Söndagen. Frågan är hur man ska sumera dessa två och väga dem mot varandra? På lördagen var det segt fiske. Kylan hade återkommit lagom till helgen. 2 pet på dragen i början. Sedan tomt en lång tid. Men en rejäl virvel bakom min shallow runner höjde pulsen. Sedan 2 jerk till och en ny attack med mycket plask och vatten i upp i luften. Detta räddade hela dagen! Andra passet var heldött. Söndagen gav 3 hugg totalt, ett stort som det går att läsa om nedan och sedan 2 st lite mindre. varav en hoppade av kroken efter ett tag. En liten silverblank fisk på ca 40 cm fick komma upp och sola sig lite innan den simmade iväg igen.

Söndagen var nog den trevligaste fiskedagen av det två. Det grämer mig rejält över den fisken som slet sig. Jag måste införskaffa nytt tafsmaterial tror jag. Dock är det en sådan adrenalinkick att se gäddor attackera i ytan så det slår det mesta. Betet kommer glidande längs vassen och helt plötsligt skjuter det fram en gädda ur mörkret som inget hellre vill än att massakera ditt bete om och om igen. Suveränt! Ni som inte provat, det är bara att sätta igång! Söndagen gav också tillfälle till att ta lite bilder och testa lite olika motiv med min utrustning.

No comments:

Post a Comment