Thursday, January 10, 2008

Fick svar ifrån Eskil

Mailade förra året till vår jordbruksminister. Typiskt politikersvar kom idag, se nedan. Vi har gjort vårt bästa och man gömmer sig bakom det andra länderna. Det är inte en sänkning som är lösningen utan det är ett stopp som behövs. Efter ett stopp och återhämtning så kan man börja tala om att sänka kvoterna när man börjar fiska igen. Det går ej att ignorera detta problem längre.
Nu har det även spritt sig till att man går åt sportfiskarna och tycker att det är förfärligt med en torsk fiskefestival i Öresund. Jag kan hålla med till en viss del men enbart för den moraliska aspekten. Många sportfiskare skriker på yrkesfisket att det ska stoppa med torskfisket och då kan det vara svårt att sportfiska upp torsk och samtidigt behålla någon trovärdighet. Dock ska man ha i bakhuvudet att sportfisket inte ställer till den skadan som yrkesfisket gör. Omöjligt att utrota torsken via sportfiske. Det man också ska tänka på och detta är det viktigaste, sportfisket ger en betydligt högre vinst samhällsekonomiskt än vad yrkesfisket ger. Ett bra skött sportfiske ger alltså mer pengar i statskassan än yrkesfisket. Därför ska vi värna om alla våra fiskar och bedriva ett genomtänkt "bruk" av allas fiskeresurser.

Skriv på listan! Ett par dagar kvar innan Eskil får den.

Från: registrator@agriculture.ministry.se [mailto:registrator@agriculture.ministry.se] Skickat: den 10 januari 2008 17:31Till: mattias@sportfiskare.nuÄmne: Brev om kvoter för torskfiske, Jo2007/3605/Info/Brev

Mattias! Tack för ditt brev som jag antar var en kommentar till resultatet av rådsförhandlingarna om torskkvoter i Kattegatt. Först och främst vill jag säga att jag håller med dig om att beståndssituationen för i synnerhet torsken är allvarlig. Hårt fisketryck och utsläpp av miljögifter har fått stora konsekvenser. Vid rådsmötet den 17–19 december föreslog Sverige som enda land sänkta kvoter för torskfiske i Kattegatt. Vi fick inte till fullo igenom våra förslag men flera steg togs i rätt riktning även om jag hade önskat en större kvotminskning än den beslutade. I oktober fattade rådet beslut om att sänka kvoterna för torsk i Östersjön. Även där föreslog Sverige lägre kvoter än de beslutade samtidigt som de andra länderna ville öka dem. Som minister med ansvar för fiskeripolitiken har jag engagerat mig mycket för att vi ska ha livskraftiga bestånd av den fisk som vi har i våra vatten. Det är dock viktigt att komma ihåg att vi fattar beslut tillsammans med andra EU-länder som har helt andra utgångspunkter. Flera gånger har länder i vår närhet föreslagit att kvoterna ska höjas och inte sänkas som vi vill. Genom att vara aktiva i förhandlingarna har vi i samtliga beslut i EU sedan regeringsskiftet lyckats sänka kvoterna för torskfiske och få igenom åtgärder för att minska utkasten – alltså fisk och oönskade arter som kastas över bord och sällan överlever. Faktum är att kvoterna i Östersjön och Kattegatt har minskat mer under 2007 och 2008 års kvotförhandlingar än vad de har gjort under de senaste fem åren. Efter en hel natts förhandlingar vid det senaste rådsmötet nåddes en uppgörelse om minskade torskkvoter i Kattegatt för år 2008 med 8 procent. Som jag tidigare sagt hade jag önskat en större kvotminskning men det är viktigt att komma ihåg att förhandlingarna inte bara handlade om kvoter. Genom Sveriges påverkan ska åtgärder införas som minskar utkastet av torsk med 90 procent, vilket jag ser som en framgång. Minskningen av utkast ska ske genom bland annat selektiva fiskeredskap med galler så att torsken inte kommer in i trålen. En minskning med 90 procent av utkast i Kattegatt betyder faktiskt mer för torsken än en minskning av kvoterna med 8 procent. När det gäller fisket i Kattegatt lyckades vi dessutom få in en reglering som innebär att fisket minskar under den tid som fisken leker. Sveriges förslag var ett totalstopp under lekperioden men inget annat land var berett att stödja det förslaget. Min uppfattning är att jag hittills har gjort vad som har stått i min makt för att förbättra fiskebestånden. Jag och den svenska regeringen har konsekvent drivit en linje för att förbättra fiskebestånden. Jag är glad över ditt engagemang – det är viktigt. Jag hoppas att vi tillsammans kan sprida det till övriga länder så att fler kan stödja Sveriges förslag i kommande förhandlingar. Med vänlig hälsning Eskil Erlandsson Jordbruksminister

No comments:

Post a Comment