Tuesday, November 13, 2007

Nybörjartur


Tisdag, semester, inget jobb. Härligt. Snöoväder i Eslöv gjorde resan mindre trevlig. Framme i Ronneby var det bättre väder dock. Ut på jerkbaitfiske efter höstgädda. Första stoppet, andra kastet så hoppade på en liten gädda, 1-2 kg och den hade så mycket vett att den hoppade av kroken framme vid båten. Nästa vik och här får Magnus på en i samma storlek. Verkar lovande, nu vill vi ha några stora också. "Här är en bra vik, här har jag alltid fått", säger Magnus. Tydligen hade han dock bara varit där en gång tidigare=) Efter ett par kast så får Magnus ett slakhugg och det tar en stund innan han reagerar och inser att det sitter en bra fisk på kroken. En kort fight och en landning som höll på att gå illa för att kroken satt väldigt löst så vägde vi in 7.5 kg gädda. Nytt PB för Magnus, härligt. Det tar inte många kast innan han drar en till i samma storlek. 2 fina fiskar i samma lilla vik. Jo den verkar bra...

Sedan dör det ut lite och vi flyttar oss. Glider över mot andra sidan och här får vi 3-4 mindre gäddor. Alla pigga men ingen storlek. Testar av ett par ställen till men snön i luften och den kalla vinden gör att vi söker oss hemåt Ett sista stopp och jag får en gädda till. Sedan drar vi hemåt och jag räknar med att det inte blir mer Blekinge i år. En hyggligt tur med 10 gäddor och Magnus två fina som topp. Nybörjar tur säger jag, är man ute på sin andra tur med jerkbait så klassas det i den kategorin. När jag släpper av Magnus så frågar han om vi ska ta en tur i December också.... Och jag som var klar med Blekinge i år jojo...

to be continued???

ps. Undrar hur det var på kontoret idag....

No comments:

Post a Comment